5 redenen waarom bezoekers je website verlaten - Branding & Website Tips

5 redenen waarom bezoekers je website verlaten

Misschien ben je helemaal into statistieken en is Google analytics je beste vriend. Of je schiet meteen in de stress als het over dit soort cijfers gaat. Maakt niet uit! Ik heb een paar redenen voor je waarom bezoekers je website verlaten die je meteen kan aanpakken. Komt ie…
.

#1 Slechte foto’s

Lage kwaliteit foto’s of foto’s die niets te maken hebben met wat je doet of aanbied. No way rosé! Dit kan echt niet. Sorry, maar je moet echt investeren in goede foto’s. Dit maakt of kraakt je website en is SUPER belangrijk. Je komt niet professioneel over en het is voor bezoekers verwarrend, dus bye bye baby! Check mijn fotografie service waarmee ik lifestyle foto’s van je maak. Of struin Instagram af om een fotograaf te vinden die bij jouw branding past.
.

#2 Lage laadtijd

Tijd is ons waardevolste bezit. Toch gaan we er onwijs gehaast mee om en is iedereen super druk. We hebben alles binnen bereik met één druk op de knop. Dus laad jouw website zo snel als oma Annie die een puzzeltje doet, dan is dat niet best. Je kan je snelheid testen met Google Pagespeed of Pingdom Speedtest. Een score ergens tussen 1.5 en 3 sec is perfect! Zit je hoger probeer dan eerst je foto’s te optimaliseren. Een website foto hoeft niet 300 dpi (drukwerkkwaliteit) te zijn dus verklein de bestandsgrootte naar 72 dpi. Maak de foto’s in je blogposts ook net zo breed als het tekstvlak en niet 3x zo groot. Niemand die het ziet en je speed verbeterd direct. Heb je nog steeds niet een goede speedscore? Dan kun je overwegen om de backend door een webdeveloper te laten optimaliseren. Stuur me een mailtje want ik ken een paar goeie!
.

#3 Geluid

Zorg ervoor dat de bezoeker zelf kan bepalen of hij of zij geluid wil horen. Op Instagram en Facebook gaat de video wel spelen maar je kunt zelf kiezen of je geluid wilt. Ikzelf schik me altijd een apennootje als ik ineens geluid heb! Of misschien zit iemand wel op z’n werk even tussendoor je website te bekijken….adios amigos!
.

#4 Teveel of te weinig

Teveel of te weinig op je website, beide zorgen ervoor dat je bezoeker verward is. Maak je het te druk met kleuren, foto’s, lettertypes, graphics en allerlei social media links dan weet je bezoeker van gekkigheid niet waar hij moet klikken. Stel daarom prioriteit en kies wat je wel en niet laat zien met het doel van je website in gedachten. Wil je dat bezoekers je website verlaten om je Instagram te bekijken? Of wil je dat ze je werk bekijken en een offerte aanvragen? Maak dit duidelijk door de kunst van het weglaten en stroomlijn je website naar het belangrijkste doel.

Oké teveel is een no-go maar te weinig is ook niet goed. Soms kom ik op een wel heel minimalistische website en is het niet duidelijk wat ze doen en vooral wat ik kan doen. Klikken, scrollen…maar waarheen en waarom? Geef compacte, heldere informatie en maak connectiepunten met actieknoppen. Op deze manier blijven je bezoekers bij de les en klikken ze niet weg.
.

#5  Kapotte links

Hoe vaak typ je als een blinde erop los om even snel iets op te zoeken? Of klik je op een link en beland je op een lelijke pagina van een onderneming die eigenlijk heel tof is. Klik, de mazzel! Check of alle links goed werken en of er geen kapotte tussen zit. Er zijn heel veel gratis tools hiervoor, Google ‘kapotte link checker’. Misschien zit het helemaal snor met je links maar maakt je bezoeker een typefout. Stuur ze dan niet het bos in en zet ze weer op pad met een mooi 404-pagina zoals:

AirBnB 404-page

Tone It Up 404-page

The Roar 404-page

.

Wil je je website echt goed aanpakken op functionaliteit? Klik dan hieronder op de link en download de gratis Website Checklist. 

.

Download Gratis Website Checklist

Share

Hier op de blog lees je alles wat niemand je verteld over webdesign en branding. Ik ben hier namelijk om jou avontuur kracht bij te zetten. En ik vind het gewoon onwijs leuk om te bloggen. Hatsee! 

Ik ben Dianta, een webdesigner met Rotterdamse aanpak en groooote dromen. Op mijn witte sneakers cross ik van het strand naar de stad. Of zit ik met een knotje en nerd bril achter mijn computer. 

Hey hallo!

Meer over mij?

freebie

WOW! JA DAT WIL IK

Ik ben gek op moodboards maken! En help jou graag bij het visualiseren van de look & feel van je onderneming. Dus klik op de knop en ik maak een gratis moodboard voor je!

Moodboard