Nooit meer kiezen tussen design en marketing

Een marketeer gebruikt kleur om een bezoeker om te toveren in een klant. Een designer gebruikt kleur om je bezoeker aan te trekken met herkenning. Zet deze twee in de kroeg en je krijgt dit gesprek:

Marketeer zegt: de actieknop moet groot en feloranje
Designer zegt: dat is lelijk

Enerzijds wil je dat website bezoekers contact met je opnemen, inschrijven voor je e-maillijst en zo snel mogelijk klant worden. Anderzijds wil je de juiste klanten aantrekken en een website die zo mooi is dat de postbode zakken fanmail komt brengen. We willen op alle fronten de kampioen zijn dus hoe krijg je het beste van beide werelden?

Design

Zoek eerst een mooi kleurenpalet die jouw ideale klant aanspreekt en die past bij de kernwaarden van je onderneming. Voorbeeldje: verkoop je handgemaakte tassen van jutte, dan ga je voor natuurlijke aardse tinten. Heb je een high-end beautysalon ga je voor roze, goud en glitter. Dit voorbeeld is even heel kort door de bocht, sorry!

Marketing

Dan komt marketing om de hoek kijken. We schuiven even alle onderzoeken en kleurenpsychologie artikelen aan de kant, anders wordt je crazy! Het allerbelangrijkste is dat je actieknop groot en contrasterend is. Als je je ogen een beetje dichtknijpt moet de actieknop nog steeds overheersen. Psst… onderaan deze blogpost vindt je handige links van marketingexperts over kleuren.

Het beste van beide

Natuurlijk wil je nu niet je hele kleurenpalet verpesten. Dus pak je kleurenpalet erbij en bedenk je welke contrasterende kleur erbij past. Voor mijn branding en website heb ik gekozen voor vergrijsde groene en blauwe tinten gecombineerd met een gele actieknop. Ook het geel is een tikkeltje vergrijsd zodat het mooi erbij past maar toch contrasterend. Hatsee! Werkt een contrasterende kleur niet goed? Dan kan je ook één kleur uit je kleurenpalet helderder of feller maken. Dikke tip: kijk op deze manier ook eens naar magazines voor een portie kleuren inspo.

Dit klinkt misschien voor de hand liggend? Toch zie ik zooooveel websites met prachtige kleuren waarin het zoeken is naar een simpele actieknop. Hoewel het simpel klinkt kan het soms best tricky zijn om marketing met design te combineren en géén concessies te doen. Als voorbeeld hieronder een moodboard met mooie blush roze tinten en het knallende kobalt blauw....

Om je te helpen ga ik elke twee weken een kleurencombinatie met je delen! Wil je dit niet missen? Schrijf je dan in voor GRATIS TIPS & FREEBIES dan rollen de tips zo je mailbox in! Twijfel je of je actieknop goed opvalt? Of wil je advies welke actiekleur past bij jou kleurenpalet? Vraag een GRATIS CONSULT aan! Geheel vrijblijvend kijk ik met je mee en help ik je op weg. No strings attached.

Handige links

Aartjan van Erkel // Waar is de Banaan?
Frank Watching // Wat zijn Goede Kleuren voor je Website?
Frank Watching // De Enorme Invloed van Kleur op Conversie

 

 

share